Wat motiveert de jonge generatie
voor nucleair onderzoek?
Lieven, Alessandro, Ying of Marlies. Ingenieurs, biologen, ecologen, juristen of ondernemers in de dop. Zij zijn tussen 25 en 35 jaar oud en hebben er allemaal voor gekozen om aan nucleair onderzoek te gaan doen. En allemaal met dezelfde motivatie: de grenzen van de kennis nog verder verleggen en oplossingen vinden voor de grote technologische en maatschappelijke uitdagingen van morgen. Omwille van de steeds toenemende vraag lanceerde het SCK•CEN in 2012 de Academy for Nuclear Science and Technology, met het doel een nog groter en meer gediversifieerd gamma opleidingen aan te bieden. Drie jaar later is het aantal deelnemers bijna verdubbeld en werd de kaap van de 100e PhD gerond. Het Belgische onderzoekscentrum streeft zo zijn opdracht voor kennisoverdracht na om nieuwe generaties van experten op te leiden en geavanceerd onderzoek in ons land op peil te houden.
Elk jaar trekt het SCK•CEN steeds meer studenten en professionals van over de hele wereld aan, die zich hier komen vervolmaken in materiaalkennis, stralingsbescherming in ziekenhuizen, afvalbeheer, ontmanteling of radio-ecologie. De troeven van het centrum: een unieke infrastructuur, performante laboratoria en innovatieve projecten. Ideale omstandigheden dus om de theorie om te zetten in de praktijk.
“Dankzij de unieke installaties en de talrijke onderzoeksdomeinen kan ik hier een degelijke ervaring opdoen om de uitdagingen van de sector aan te pakken”, getuigt Alessandro Marino, die in september 2015 afgestudeerd is. “Door de uitstap uit de kernenergie in diverse landen zal expertise op het vlak van ontmanteling nodig zijn. Het MYRRHA-project reikt ook oplossingen aan voor twee grote uitdagingen: het beheer van nucleair afval en de productie van radio-isotopen.”
100e PhD in 2015
Van de 104 PhD’s die hun opleiding beëindigd hebben, ging bijna de helft aan de slag bij het SCK•CEN om hun veelbelovend onderzoek verder te zetten. De andere helft vindt ook snel een baan in een aantal sectoren, waaronder medisch onderzoek. Dat is ook het geval voor Marlies Gijs (afgestudeerd in september 2015). “Het onderzoek naar stralingen is onontbeerlijk voor de geneeskunde om nieuwe behandelingen tegen ziektes als kanker te ontwikkelen.”
Andere studenten, zoals Lieven Vervecken (afgestudeerd in oktober 2015) en Ying Cao (afgestudeerd in december 2013), hebben hun ervaring omgezet in de praktijk en hebben een eigen bedrijf gestart. “Na mijn PhD heeft het SCK•CEN me begeleid bij de ontwikkeling en de commercialisering van mijn project”, vertelt Ying. “Binnen de nucleaire technologie kan men massa’s nieuwe toepassingen ontwikkelen die nuttig kunnen zijn voor een hele reeks domeinen, waaronder de geneeskunde, de ruimtevaart of de afvalverwerking. Al deze ontwikkelingen, die cruciaal zijn voor de samenleving, zijn alleen mogelijk dankzij de inzet van meerdere generaties onderzoekers.”
Die mening wordt gedeeld door Lieven, die zijn eigen start-up oprichtte zodra hij zijn diploma op zak had. “De nucleaire toepassingen zijn een wezenlijk onderdeel van ons leven en dat zal ook zo blijven. Het is onze verantwoordelijkheid om de toekomstige generaties voor te bereiden en om hen de middelen te bieden om de enorme mogelijkheden hiervan te ontdekken.”
Het recordjaar 2015
De Academy for Nuclear Science and Technology werd gelanceerd in 2012. Ze omvat alle vakgebieden en biedt ook opleidingen op maat aan om in te spelen op de toenemende vraag uit de nucleaire sector, maar ook uit de medische wereld, de niet-nucleaire industrie, de overheid, de onderzoekscentra en de academische wereld. Op nauwelijks drie jaar tijd is het aantal deelnemers aan de Academy bijna verdubbeld. In 2012 volgden 502 studenten en professionals een opleiding, in 2015 waren dat er niet minder dan 858.
Ook de PhD’s kennen veel succes, met elk jaar een stijgend aantal kandidaturen. Sinds 1992 heeft het SCK•CEN iets meer dan 200 PhD-studenten begeleid, en 2015 blijkt een recordjaar te worden. “2015 is op meerdere vlakken een uitzonderlijk jaar”, vertelt Michèle Coeck, directrice van de Academy en zelf ex-promovendus aan het SCK•CEN. “De Academy verwelkomde 76 stagestudenten en 47 studenten die aan hun proefschrift werken, en aanvaardde een absoluut record van 25 nieuwe PhD-studenten. In 2015 hebben we de kaap van de 100 gediplomeerde studenten overschreden.”
Italië, Brazilië, Rusland of Finland: de ongeveer 150 kandidaturen die de Academy elk jaar ontvangt voor het PhD-programma komen van zowat overal ter wereld, maar ook uit België. Iets meer dan zes op tien (65 %) van de gediplomeerde promovendi zijn Belgen. “België beschikt over een uitzonderlijke expertise die we absoluut moeten overdragen aan de volgende generaties”, bevestigt Eric van Walle, directeur-generaal van het SCK•CEN. “Met onze opleidingen en ons omkaderingsprogramma voor PhD’s willen wij ervoor zorgen dat de noodzakelijke competenties behouden blijven, zowel in België en in het buitenland. Verder willen we ook het onderzoek bevorderen om nieuwe technologieën en toepassingen op punt te stellen die cruciaal zijn voor onze samenleving.”
60 jaar ervaringin nucleaire wetenschap en technologie
Het Studiecentrum voor Kernenergie (SCK•CEN) behoort tot de grootste onderzoeksinstellingen van België. Als Stichting van Openbaar Nut ontvangt het SCK•CEN een dotatie van de federale regering die het centrum toelaat 40% van de werkingskosten te dekken. De overige 60% zijn eigen inkomsten. Meer dan 700 medewerkers zetten zich dagelijks in voor de ontwikkeling van vreedzame toepassingen van kernenergie. Het SCK•CEN ontwikkelt duurzame technologieën voor maatschappelijk waardevolle doeleinden. Drie onderzoeksthema’s krijgen doorheen alle activiteiten extra aandacht: veiligheid van nucleaire installaties, doordacht beheer van radioactief afval en de bescherming van mens en milieu tegen ioniserende straling. Het SCK•CEN deelt zijn wereldwijd erkende knowhow door middel van talrijke opleidingen, waardoor het een kweekvijver blijft voor hoogopgeleide experts in het nucleaire domein.
Voortbouwend op meer dan 60 jaar onderzoek, heeft de SCK•CEN Academy for Nuclear Science and Technology als opdracht deze expertise te delen met volgendegeneraties. De SCK•CEN Academy begeleidt jonge onderzoekers, organiseert academische cursussen en biedt opleiding op maat voor professionals. Ze organiseert ook bezoeken aan het SCK•CEN voor leerlingen van de derde graad van het secundair onderwijs en pedagogische studiedagen voor leerkrachten wetenschappen.
Voor meer informatie: