Gemeente start systematische inspecties tegen leegstand

dinsdag, 24 oktober, 2017

Het gemeentebestuur pakt de leegstand kordater aan door het organiseren van systematische inspecties. Zo besliste de gemeenteraad in de zitting van oktober om intensief samen te werken met intercommunale IOK om het gemeentelijk leegstandsregister te actualiseren en intensiever te beheren. We verwachten dat veel meer eigenaars van leegstaande woningen op termijn de jaarlijkse leegstandsbelasting moeten betalen in vergelijking met de huidige situatie.

Een jaarlijkse leegstandsbelasting van 1.250 euro moet eigenaars van eengezinswoningen aansporen om hun eigendom niet jarenlang te laten verkrotten. Deze belasting kan evenwel pas worden geïnd wanneer een woning op 1 januari minstens twaalf maanden op het gemeentelijke leegstandsregister prijkt.

Mensen en middelen

En daar knelt het schoentje. Het bijhouden en actualiseren van een leegstandstandsregister vereist de inzet van heel wat mensen en middelen. Zo moeten er op basis van een ‘vermoedenlijst’ tal van bezoeken ter plaatse georganiseerd worden.

Wanneer bij een inspectie ter plaatse voldoende parameters van de woning bevestigen dat deze al een langere periode onbewoond is, leidt dit tot het opstellen van een administratieve akte. Tijdens de inspectie wordt zowel de buitenzijde als – indien mogelijk – de binnenzijde van de woning bekeken. Ook administratief wordt er gecontroleerd of er in het pand een onderneming gevestigd is of dat er eventueel bewoning is zonder inschrijving in het bevolkingsregister.

Deze akte wordt vervolgens overgemaakt aan de betrokken eigenaar, waarna deze de mogelijkheid heeft om al dan niet in beroep te gaan tegen de opname van zijn eigendom in het leegstandsregister.

Adressen op vermoedenlijst

De initiële vermoedenlijst wordt verkregen door het oplijsten van alle woonadressen waarop geen enkele bewoner is ingeschreven. Voor onze gemeente gaat het om enkele honderden adressen. Binnen de bestaande dienst ruimtelijke ordening is er onvoldoende personeelscapaciteit om systematisch al deze inspecties uit te voeren en administratief te verwerken. Daardoor bevat ons huidig register een klein aantal leegstaande woningen, én wordt de belasting slechts in een beperkt aantal gevallen geïnd. Het register stemt niet overeen met de reële situatie op het terrein. 

Intercommunale IOK

De gemeenteraad besliste in de zitting van oktober om – net als een aantal andere Kempense gemeenten - samen te werken met IOK in de vorm van een intergemeentelijke dienstverlening. Deze intercommunale krijgt daarbij de opdracht om op basis van de vermoedenlijst de onderzoeken uit te voeren, alsook de verdere administratieve opvolging op zich te nemen.

Gehucht per gehucht

Het gemeentebestuur wil de onderzoeken systematisch laten uitvoeren, gehucht per gehucht. Op termijn zal dus elke woning op de vermoedenlijst aan een inspectie onderworpen worden. Ook de aanvragen van eigenaars van leegstaande woningen – bij bijvoorbeeld bewoning of verbouwingswerken – om van de leegstandslijst geschrapt te worden, zullen worden behandeld door IOK. 

Meer info: 
dienst ruimtelijke ordening
014 33 08 30
Bron: 
SCHEPEN VAN RUIMTELIJKE ORDENING PETER VAN ROMPAEY EN SCHEPEN VAN WOONBELEID PAUL VANHOOF